Mit tegyünk, ha gyermekünk önbizalomhiánnyal küzd? Kezeljük 7 egyszerű trükkel!

Egy szép, okos és kedves, igazán szerethető gyermeknél felmerülő önbizalomhiány előtt teljes értetlenséggel állhatunk. Ez a jelenség nem egyedi, hosszú távon viszont problémát okozhat, hiszen az egészséges önbizalom a kiegyensúlyozott felnőttkor egyik kulcsfontosságú eleme.

Ne vegyük félvállról a problémáikat

Az önbizalom nem más, mint a saját magunkba vetetett hitünk mértéke. Összefoglalóan adja meg, mit gondolunk a világról, az ebben elfoglalt szerepünkről, és arról, mire vagyunk képesek. A kialakulása már gyermekkorban elkezdődik, aminek a kudarcok, csalódások, valamint ezek nem megfelelő kezelése egyaránt gátat szabhat. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi lehet a kiváltó ok.

Mivel az élet korai szakaszáról beszélünk, ezért a mindennapi problémák meglehetősen más jellegűek, mint felnőttként. A befizetésre váró számlák halmaza, illetve a munkahelyi gondok mellett a nem 100%-osan megoldott házi feladat vagy egy elveszített játék teljesen jelentéktelennek tűnhet. Pedig ezeket egyáltalán nem szabadna félvállról vennünk, ugyanis jelentősen visszavehetnek a kicsik magabiztosságából.

A csalódott gyermekek könnyen visszahúzódóvá válhatnak

A nem megfelelően kezelt csalódások eredményeként a kicsik könnyebben hagyják magunkat elnyomni a közösségben, kételkednek a saját tehetségükben és nem merik felvállalni a véleményüket – akkor sem, ha nekik van igazuk. Ilyen helyzetekben hiába magyarázzuk, hogy igenis értékes kis emberek, olyan, mintha süket fülekre találnánk. A következő pontokban olyan bevált módszereket mutatunk be, melyekkel növelhetjük a gyermek önértékelését, valamint önbizalmát, hiszen szülőként nagy szerepünk van ezek megteremtésében. A magabiztos gyermek bízik a saját megítélésében, nem fél az új dolgok kipróbálásától, valamint a kudarctól, hatékonyabban oldja meg a problémákat.

Vegyük végig a magabiztossághoz vezető 7 lépést

  1. Szánj rá elegendő, minőségi időt minden nap. Mindannyian elfoglaltak vagyunk, ennek ellenére fontos, hogy ne felejtsük el megkérdezni, milyen volt a napja, nézzük meg a legújabb rajzát vagy vessünk egy pillantást az iskolai füzetében megjelenő hurkokra.
  2. Dicsérj a „szép munka” kifejezés nélkül. A gyerekek pontosan érzik, mikor nem szentelsz nekik 100%-os figyelmet, pedig ha jobban belegondolsz, mindössze néhány percre kell mellőznöd az éppen aktuális tevékenységed, hogy a munkájuknak megfelelő pozitív visszacsatolást adj. Ugye Te is megfigyelted már, hogy a kicsik ragyognak, amikor pozitív megerősítést kapnak?
  3. A választási lehetőség fontossága. Hagyd, hogy a gyermeked meghozza a saját döntéseit, ezáltal megtanul bízni a saját ítélőképességében. Válassza ki a ruháját, a könyvet, amit olvasni szeretne vagy a kedvenc desszertjét.
  4. Ne akard mindenáron megmenteni a kudarc helyzetektől. Ez egy meglehetősen nehéz feladat, mert ilyenkor a gyermekeddel együtt szenvedsz. Nem szabad azonban elfelejtened, hogy ezek megoldása elsősorban az ő feladata!
  5. Hagyd, hogy segítsen. A fiatal koruk ellenére segíthetnek neked az olyan apró feladatokban, mint például a terítés, a felsöprögetés vagy a ruhák kiszedése a mosógépből.
  6. Mondj igent, és növeld a magabiztosságát. Nagyon sokszor könnyű nemet mondani – ma este nincs desszert, nem maradsz fent sokáig –, ezen a szokáson azonban érdemes változtatnod. A folyamatos visszautasítás ugyanis fojtogatóvá teheti a kapcsolatotokat.
  7. Legyen érezhető rajtad a magabiztosság. A háttérben meghúzódó logika, hogy nem adhatod azt, amid nincs, ebből kifolyólag először magadban kell felépítened ezt a tulajdonságot. Légy biztos azokban a tevékenységekben, amiket csinálsz, bízz a döntéseidben, és ne félj felvállalni a hibáidat.