Szorongás és stressz gyermekkorban

[fusion_builder_container admin_label=”Főcím+alcím” hundred_percent=”yes” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”no” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” link_color=”” link_hover_color=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”20″ padding_right=”30″ padding_bottom=”0″ padding_left=”30″ gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”#2a7397″ background_image=”//ovisleszek.hu/wp-content/uploads/2019/01/pattern_cars21-1.png” background_position=”center top” background_repeat=”repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_blend_mode=”none” video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ admin_toggled=”yes” type=”legacy” border_sizes_top=”0px” border_sizes_bottom=”0px” border_sizes_left=”0px” border_sizes_right=”0px”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”2_3″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”true” border_sizes_top=”0″ border_sizes_bottom=”0″ border_sizes_left=”0″ border_sizes_right=”0″ first=”true” type=”1_1″][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Szorongás, stressz…

[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Azt hiszed, csak a felnőtteket érinti?

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container admin_label=”Cikk” hundred_percent=”yes” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” admin_toggled=”yes” type=”legacy”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”false” border_sizes_top=”0″ border_sizes_bottom=”0″ border_sizes_left=”0″ border_sizes_right=”0″ first=”true” spacing_right=”” type=”1_6″][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”2_3″ layout=”2_3″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”false” border_sizes_top=”0″ border_sizes_bottom=”0″ border_sizes_left=”0″ border_sizes_right=”0″ first=”false” spacing_right=”” type=”2_3″][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”10″ bottom_margin=”10″ border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Nos, sajnos már a gyermekedre is hatással lehetnek. Úgy, hogy talán észre sem veszed. És ez baj. Ugyanis, ha nem foglalkozol ezzel a témával, gyermeked nem tanulja meg, hogyan kezelhetné azokat a különös érzéseket, amelyek, noha benne dolgoznak, de fogalma sincs róla, miért, hogyan és mi okból. Arról meg pláne, hogyan szabadulhat meg tőle.

Mi lesz ennek a következménye?

A kezeletlen szorongásos zavarok megterhelik a családi kapcsolatokat, hatással lehetnek az iskolai teljesítményre, és súlyos mentális, illetve fizikai problémákat okozhatnak a felnőtté válás útján. [6] Így az eredmény: egy önsorsrontó, gyér érzelmi intelligenciával rendelkező, állandóan dühös felnőtt, aki képtelen ellenállni a stressznek, kifejezni az érzéseit vagy akár beazonosítani azokat. Ezt a sorsot egyik szülő sem kívánhatja gyermekének.

Mit lehet hát tenni?

A gyermek nem fogja megkönnyíteni a dolgodat!

Nem lenne jó, ha a gyermeked azzal menne oda hozzád, hogy nagyon aggódik a zongoralecke miatt, vagy stresszel a péntek dolgozat végett. Bár ez legalább némi segítséget jelentene, hiszen a legtöbb gyerek nem hajlandó az érzéseiről beszélni. Sokuk egyáltalán nem is képes kifejezni azokat. Ehelyett, neked, szülőnek kell kinyomoznod, mennyire szorong vagy stresszel a gyermeked. De milyen jelekre kell figyelni?

Érdemes megkeresni a szokásostól eltérő viselkedésbeli változásokat. Kövesd nyomon és tartsd szemmel a gyermeked néhány napig, így meglátod, hamarosan kiütköznek a jelek.

Figyeld meg az étkezési szokásait. Többet eszik, mint szokott, vagy inkább kevesebbet? Jobban hajlik az édességek felé? És mi a helyzet az alvási szokásaival? Gyakran ébred fel éjszakánként? Netán rémálmok gyötrik?

Ó, és ne feledkezz meg az iskolai teljesítményről sem. Hirtelen leromlanak a jegyei? Nem hajlandó megcsinálni a házi feladatokat? És mi a helyzet az otthon tanúsított viselkedéssel? Gyakran visszabeszél? Sokszor veszik össze a barátaival? Milyen a hangulata? Szomorúnak vagy dühösnek tűnik? Könnyen ki lehet hozni a sodrából? Panaszkodik gyomor- vagy fejfájásra?

Ne feledd, mindenkinek van rossz napja, azonban, ha ezeket a változásokat néhány napnál több ideig észleled, érdemes lenne elbeszélgetned vele. Kapd el egy nyugodt pillanatában, és tedd fel neki ezeket a kérdéseket.

„Észrevettem, hogy … (például: mostanában sokat vagy szomorú). Történt valami változás a közelmúltban?”

„Láttam, hogy… (a viselkedés megnevezése). Hogy érzed magad mostanában?”

„Csak azért akartam beszélgetni veled, mert egy kicsit másnak tűnsz. Minden rendben van veled mostanában?” [1]

Hogyan lehet megvédeni a gyerekeket a szorongástól?

A szorongás egy normális válasz valamilyen veszélyes vagy stresszhelyzetre. Problémává akkor válik, ha gyakran van jelen, és rendkívül sokáig tart. A gyerekek szorongása különösen zavaró lehet, hiszen szülőként nem mindig tudhatod, hogyan segíthetnél neki.

Jó hír azonban, hogy a gyerekek szorongása nagyon könnyen kezelhető.

Ők még nyitottak az új lehetőségekre, és könnyen alkalmazkodnak, ha megkapják a megfelelő információkat és tudást. És te vagy a tökéletes ember, aki ezt megadja neki.

Szülőként azonban figyelni kell rá, hogy ne ess bele egy különösen gyakori csapdába. Hogyan próbálja megnyugtatni a szülő a gyermeket? „Nincs semmi, ami miatt aggódnod kellene.” Vagy: „minden rendben lesz veled”. Noha ezeket a mondatokat a legtisztább szándék szülte, fennáll annak a veszélye, hogy a gyermek úgy érzi, valami baj van vele.

Helyette inkább kérdezd meg tőle, mit érez. Lehet, hogy nem lesz képes még megfogalmazni – és ez rendben is van –, úgyhogy ilyenkor közelítsd meg más oldalról a dolgot. Próbáld valamihez hasonlítani a szorongás érzését. Azután pedig magyarázd el neki, hogy ez teljesen normális, és mindenki megtapasztalja az élete során – például vizsgák, állásinterjúk előtt, vagy, amikor új iskolába megy.

Mondd el, hogy az is rendben van, ha nincs különösebb oka ennek az érzésnek. Sok felnőtt is érez úgy szorongást, hogy nem történt semmi frusztráló az életében.

Ez azért van, mert az agynak egy bizonyos része, az amygdala, úgy érzi, védelemre van szükséged – neked vagy a gyermekednek. Azon dolgozik, hogy megvédjen téged vagy a gyermekedet még akkor is, ha valójában abban a pillanatban nincs szükséged rá. Így tart biztonságban. [2]

Na, de hogyan lehet megszabadulni tőle?

1.) Adjatok neki egy nevet!

Mondd azt: „most, hogy már tudod, hogy a szorongás az agyad ’hős harcos részének’ köszönhető, adjunk neki nevet”. Hagyd, hogy válasszon egy nevet, majd kérdezd meg tőle, hogyan képzeli el ezt a hős harcost. Ez segít majd neki, hogy ne problémaként kezelje a szorongást. Illetve, ha legközelebb is jelentkezik nála, már nem egy névtelen, arctalan dolog lesz, amivel nem tud mit kezdeni. [2]

2.) Tudd meg, mikor kínozza!

Érdemes megkérdezni a gyermeket, hogy mely pillanatokban tör elő belőle a szorongás. A fociedzés alatt vagy netán már jóval előtte? Ha ki kell állnia az osztály elé vagy már akkor is, ha fel kell olvasnia a házit? Annál jobb, minél pontosabban adja meg a választ.

3.) Mintha épp virágot szagolnál…

Magyarázd el neki, hogyan tudja megnyugtatni saját magát. Például lélegezzen lassan, számoljon vissza tíztől, vagy képzeljen el valamit, ami nyugalmat hoz. Mondjuk a kedvenc helyét, a kedvenc játékát, azt, amit szívesen csinál stb.

4.) Mutasd meg neki, vagy mondj példákat, hogy minél szemléletesebb lehessen a megoldás számára.

Mondd neki: „lélegezd be úgy a levegőt, mintha épp egy virágot szagolnál, majd fújd ki úgy, mintha a gyertyát akarnád elfújni a születésnapi tortádon”. Közben öleld át, és légy mellette. Hadd érezze, hogy bármiről is legyen szó, rád teljes mértékben számíthat. Ha ahhoz van kedve, énekeljétek el a kedvenc dalát vagy mondjátok el a kedvenc versét. Ez is egy jó módszer a szorongás elűzésére.

A gyerekek kiszagolják, ha szorongsz

Ami nagyon fontos: ne reagálj szorongással a szorongásra! A viselkedés hatással van a viselkedésre. Vagyis: ha te is elveszted a fejedet, a gyermek úgy érezheti, a szorongás valami elképesztően rossz dolog. Ami persze így is van, de nem legyőzhetetlen. Ezt kell megtanulnia:

van esélye ellene, és sosem marad alul.

Mellesleg, ha te is szorongással reagálsz egy ilyen helyzetre, azt erősíted meg a benne, hogy ez a helyes reakció. Ezt azért nem akarod, ugye? [3] Légy egy érzelmi szikla a gyermeked számára még akkor is, ha benned is ott van a szorongás.

Hatékony eszközök szorongás ellen

a.) Készíts egy dobozt gyermekednek!

Halmozz fel benne egy olyan készletet, amely segít neki, ha nyugtalan, ideges vagy aggódik. [4] Mi kerülhet bele? Egy kis puzzle, motivációs kártyák, egy MP3-lejátszó a kedvenc zenéivel, könyvek, rajzok, színezők, egy napló, stresszlabda, fényképalbum, egy kis tükör, és gyakorlatilag bármi, ami mosolyt csal az arcára. [5]

b.) A nyugalom szigete a szobában

Készíts neki egy nyugodt kis sarkot, ahová elvonulhat, és megnyugodhat. Lehet ez egy gunyesz, egy kis sátor a szobában vagy egy kis sarok fotellal és pléddel.

c.) Támogató nyelvvel a szorongás ellen

Szülőként jó, ha megtanulod az úgynevezett „támogató nyelvet”, vagyis, hogy milyen mondatokat használj, hogy azt érezze: támogatod őt. [4]

„Itt vagyok neked.”

„Hogyan segíthetek?”

„Dolgozhatunk rajta együtt. Nagyszerű csapat vagyunk.”

„Szeretlek.”

„Szeretnél egy ölelést?”

Összességében elmondható, hogy bár a szorongásra mumusként tekintünk, nem egy legyőzhetetlen szörnyeteg. Jó, ha ezt te és a gyermeked is tudja. Így képes lesz kezelni, és nem fogja félelemmel eltölteni, ha jelentkezik a tünetegyüttes. Idővel megtanulja kezelni, és végül egy kiegyensúlyozott és boldog felnőtt válik belőle.

Ez minden szülő álma, nem igaz?

Forrás:
[1] //copingskillsforkids.com/blog/symptoms-of-stress-and-anxiety-in-children
[2] //www.heysigmund.com/anxiety-in-kids/
[3] //afineparent.com/positive-parenting-faq/how-to-help-a-child-with-anxiety.html
[4] //copingskillsforkids.com/calming-anxiety/
[5] //www.andnextcomesl.com/2016/04/what-to-put-in-a-calm-down-kit-for-kids.html
[6] //my.clevelandclinic.org/health/diseases/6248-anxiety-disorders-in-children–adolescents

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”10″ bottom_margin=”10″ border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”true” border_sizes_top=”0″ border_sizes_bottom=”0″ border_sizes_left=”0″ border_sizes_right=”0″ first=”false” type=”1_6″][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]